کد مطلب:313532 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:197

هیئت محترم حضرت ابوالفضل العباس در مسجد بالا سر حضرت معصومه
سابقه ی این هئیت به یك قرن می رسد. ابتدا مرحوم ملا ابراهیم شمایی این هیئت را بنیان گذاشت، سپس آقا میرزا حسین مدیر و میرزا شكرالله فرش فروش «ناظری» در این مقام انجام وظیفه نموده اند، و حالیه سرپرستی هیئت مذكور به عهده ی آقای حاج فضل الله ناظری، كه خود از مداحان پیشكسوت قم می باشد، گذاشته شده است.



[ صفحه 341]



در سال های گذشته، به غیر از روضه خوانی، برنامه ی عزاداری و زنجیرزنی این هیئت از قرار ذیل بوده است:

1. شب اول محرم، حركت عزاداران از منزل آقای فتوره چی به طرف حرم مطهر صورت می گرفت.

2. روز پنجم، عزاداران این هیئت از مسجد بالا سر به طرف بازار رفته، و پس از نوحه خوانی و زنجیرزنی بازمی گشتند.

3. روز ششم، برای عزاداری و زنجیرزنی عازم تكیه ی تولیت می شدند.

4. روز هفتم محرم، برای عزاداری و زنجیرزنی به منزل آقا سید عبدالله برقعی، كه از علمای بزرگ قم بود و دستگاه روضه خوانی مفصلی داشت، می رفتند.

5. روز هشتم، جمع عزاداران هیئت مذكور به منزل آیت الله العظمی بروجردی «قدس سره»، مرجع بزرگ شیعه، رفته و پس از عزاداری و زنجیرزنی مراجعت می نمودند.

6. صبح روز نهم «تاسوعا»، هیئت - زنجیرزنان - برای عزاداری و ادای احترام به طرف زیارتگاه حضرت موسی مبرقع علیه السلام و شاهزاده حمزه علیه السلام حركت می كردند.

7. «شب عاشورا»، جمع عزاداران این هیئت از منزل پهلوان حاجی سید تقی كمالی (واقع در كوچه ای كه منتهی به گذر خان و منسوب به شخص پهلوان می باشد) به طرف حرم مطهر حضرت معصومه علیهاالسلام حركت می نمودند، و ذكر دم آنان چنین بود:



امشب حسین مظلوم، مهمان خواهران است

فردا میان میدان، جسمش به خون طپان است



آقای حاج فضل الله ناظری مسئول این هئیت بحر طویل ارزشمندی را پنجاه و چهار سال قبل، یعنی در سال 1316 شمسی، از «وصاف كاشی» به عنوان یادگار گرفته اند كه در مواقع حساس با صدای مطبوع خویش برای مستمعین و سینه زنان، می خوانند. ایشان، بنا به درخواست نگارنده، تمامی بحر طویل را (برای ثبت در این كتاب) با شور و هیجان خاصی كه ویژه ی شخص خودشان می باشد همراه با اشك دیده از بر قرائت فرمودند، كه ذیلا به خوانندگان عزیز تقدیم می شود: [1] .



[ صفحه 342]




[1] تكايا و عزاداري قم، آقاي عباسي.